مدیریت رسانه یکی از رشتههای دانشگاهی است که به مقوله مدیریت در رسانهها و مدیریت بر رسانهها میپردازد. مدیریت رسانه یعنی بهکارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای. تلفیق کارکرد های اصلی مدیریت و کارکرد های اصلی رسانه ماتریسی می سازد که به آن ماتریس مدیریت رسانه می گویند.
کنترل
|
هدایت
|
سازماندهی
|
برنامه ریزی
|
کارکردهای رسانه/مدیریت
|
* |
*
|
*
|
*
|
خبری
|
*
|
*
|
*
|
*
|
آموزشی
|
*
|
*
|
*
|
*
|
تفریحی
|
*
|
*
|
*
|
*
|
ترویجی
|
هرگاه مدیری بتواند هر دو این کارکردها را پوشش دهد آنگاه در تحقق اهداف مدیریت رسانه خود موفق عمل کرده است. سیاستگذاری، برنامهریزی، تولید/ تامین، نظارت، پخش، نظرسنجی و اثرسنجی هفت مرحله چرخهای هستند که مدیریت رسانه را تشکیل میدهد. این الگو بیشتر برای رسانههای عمومی و دولتی مناسب است.